יום שני, 2 ביוני 2014

חג שבועות על ציר הזמן


 1949 - בבית הספר -כיתות ז - ח 
רשימה זו – ה – 50 במספר בבלוג הארכיון, מוקדשת לחג הביכורים שמועדו חל ביום החמישים (שבעה שבועות ועוד יום) לספירת העומר. סמיכות כתיבת פוסט זה לחג שזכה להכיל שמות ואיפיונים יותר מכל מועד אחר, הביאה לבחירת נושא הרשימה: חג שבועות על ציר הזמן 
התמונה משנת 1937, של ילדי בית הספר ליד הבניין ההולך ומוקם במרכז המושב, היא התיעוד הראשון שיש בארכיון לחג שבועות כמו גם לבניית בית הספר.  כל אחת מהתמונות האחרות מתעדת כמובן את הזמן והמקום כולל האווירה. בנקודת הזמן בו התרחש האירוע והן מדברות בעד עצמן.
לתשומת לב
הקלקה על תמונה - מגדילה אותה.
תחילה נזכיר את השמות המאפיינים את החג בישובים החקלאיים, הלא הם: 

חג הקציר וחג הביכורים 
עיון חטוף בויקיפדיה מעלה את "קציר" השמות הנוספים דלהלן:"חקת שבעה" קיצורם של כלל שמות החג:
חמישים, קציר, תורה, שבועות, ביכורים, עצרת, הקהל.
כינוי נוסף שניתן לחג הוא
 חג המיםמכיוון שילדים ונערים נוהגים לעשות בו מלחמות מים  בעקבות מנהג קדום בקרב יהודי צפון אפריקה
ומכיוון שבמושב חקלאי אנו חיים, נייחס את האיזכורים לחג בתוספת תיעוד בתמונות מידגמיות לגלגוליו של החג על  ציר הזמן. 
1940 חג הבאת הביכורים בהשתתפות אברהם הרצפלד

כתבה מתוך עיתון דבר מיום 14.6.1940 עמוד 6 


"בשנות העשרים החלו חלוצי העמק להחיות את טקסי הביכורים של היהדות העתיקה. החזרה לארץ המקרא, קדושת החקלאות ואידיאל עבודת הכפיים נתנו דחף רוחני חזק לחדש את חג השבועות כחג הביכורים,פשוטו כמשמעו.
יש להדגיש שבשנים הראשונות התנהלה התהלוכה של ישובי עמק יזרעאל באיסרו חג שבועות ולא בחג עצמו
."  
מתוך אתר חגים

גם במושב צופית כבישובים חקלאיים אחרים קיבל החג תשומת לב ייחודית
. במשך עשרות שנים אופיין החג בטקסי הבאת הביכורים שבהם נפדו הביכורים והתרומה הועברה לקהק"ל. 

הטקסים בוימו כשיחזור של הבאת הביכורים לבית המקדש עם "כהנים", ריקודים, שירים, מחללים בחליליות וכרוז. התפאורה כללה חבילות חציר, "שערים" עשויים מענפים ירוקים,  שדרכם נכנס הקהל לאיזור האירוע. 
1939 - בשטח שממערב ל"דרך ההתיישבות" מול הכניסה לצופית


1941 - בשטח שממערב ל"דרך ההתיישבות" מול הכניסה לצופית
החזרות של הריקודים והשירים נמשכו במשך כמה שבועות. הלבוש הלבן היה חובה. לפעמים זכה גם הראש לכסות של כובע ולפעמים החליף סדין או חיתול לבן את הכובע והזר על הראש היה כמובן חלק מהלבוש.

 1937 - הקומה הראשונה בבית הספר כבר קיימת והשנייה בבנייה


1949 - תזמורת החליליות של בית הספר בניצוחו של רפי בן משה - המלווה באקרודיון

1954 בנות כתה ז-ח בריקוד הכהנות בשטח של מגרש הספורט

חג שבועות בשדרות ראובן בכניסה לצופית 

מקום הטקס  
היו שנים בהם התקיים מערבית  ל"דרך ההתיישבות" מול הכניסה לצופית בכביש 554 דהיום,  במשותף עם רמת הכובש, גן חיים ותושבים אחרים שחיו בשכנות. 
בשנים אחרות התקיים הטקס בבית הספר ובחלק מהשנים היה טקס משותף ליישובי המועצה האזורית
השרון התיכון שהתקיים בבית ברל או בסמוך לו. היו שנים שהתקיים במגרש הספורט ב"הרחבה" ברחוב הקשת דהיום. 
גם "שדרות ראובן" – בכניסה למושב ברחוב "מעלה הגן" היוו במשך שנים אחדות מקום להתכנסות ולקיום הטקס. 
בעשורים האחרונים חזר מגרש הספורט.הגדול ב"הרחבה" להוות את מקום ההתקהלות ואופי החג והטקסים השתנה:
התהלוכות משמשות ליצוג ענפים ונושאים שונים שחלקם קשור לחקלאות וחלקם לסדר היום הארצי.
מילות השיר."מי ברכב מי ברגל מי יצעד בסך.." משקפות יותר מאשר "סלינו על כפינו הבאנו ביכורים.."
 מנהג התזת מים כבש מקום (של השתעשעות ) בחמש השנים האחרונות. 
מחזורי ילודה שגדלו עם התוספת של "שכון בנים" הולידו נוהג חדש ומרגש של הבאת התינוקות שנולדו בשנה שחלפה לקדמת הבמה והם הם הביכורים העכשווים. 
על הבמה מופיעים ילדי גן וכתות היסוד בריקודים ושירי חג. כל שכבת גיל מקבלת עגלה ואותה מקשטים בבקר יום התהלוכה לפי נושא נבחר. בנוסף מצטרפים לתהלוכה באופן עצמאי חקלאים המציגים את ענפי הייצור שלהם. 
מנחה האירוע הוא המחליף של הכרוז המסורתי והוא המודיע על סדר ההופעות. 
הצד הגסטרונומי מוסדר בתשלום שחלקו לכיסוי הוצאות וחלקו לכיסוי מפעלי נוער. 
בשנה זו החל נוהג הבאת ביכורי התינוקות

החל משנת 2005 נכנס מרכיב שאין לו כל קשר עם חג הביכורים ואף לא עם חג הקציר ולא עם כל שם אחר מהשמות המסורתיים של החג – המיתקנים המתנפחים. 
אין ספק שהשם "הקהל" המשויך לחג מתקיים, והמתנפחים תורמים להתקהלות של התושבים במקום ושל אורחים כמו גם המרכיבים האחרים של החג.


  
2013 - תותים - בשירה וריקוד

עגלת פרי הדר 
לפני שנתיים, בתשע"ב, נוספה תצוגה של כלים חקלאיים שהקדשנו לה מקום בבלוג זה בשם "מחזירים את הצבע הירוק ללחיים של שבועות".
נסיים באיזכור מחג השבועות תשע"ג, שנת השמונים למושב, שהכיל את המסורות שהצטברו לאורך השנים:
תנובה חקלאית : חלב, פרות וירקות, תהלוכה עם עגלות מקושטות, כלים חקלאים ו"שפריצים" של מים, טקס על הבמה כולל הופעות, ברכות לתינוקות שנולדו, לבני המצווה ולמתגייסים לצ.ה.ל , מתנפחים וקהל רב.
הקישור לאלבום שבועות 2013 כולל גם את ההכנות :
https://plus.google.com/photos/102010924643542648889/albums/5880666876618879425?banner=pwa
עוד אלבומי שבועות מהשנים 2003 – 2013  בגלריה של אתר המושב http://www.tsofit.org.il/wqd/
ותמונות מאוספים משפחתיים https://plus.google.com/photos/102010924643542648889/albums/5879233621914187297?banner=pwa
ואמרו כבר רבותינו:  וחג שבועות תעשה לך




הוסף רשומת תגובה