יום ראשון, 28 באפריל 2019

על הפרדסים מדרום לצופית - ועל הקשר עם משפחת ליינס

חג הפסח הוא זמן טוב לצאת לסיורים מסביב למושב ואכן, כך עשינו. מי ברכב ומי ברגל. פה ושם יש המבקשים לקבל מידע על שכנים אלה או אחרים.
כך קרה שיגאל שרגיאן, עמית הארכיון שמצילומיו אנו נהנים חדשות לבקרים וגם את זכרונותיו הוא משתף באתר המושב, ביקש לדעת על הבית הנמצא מדרום למושב - בית ליינס. לבקשות כאלה אנחנו מחכים ושמחים לשתף במידע המצטבר.
ותחילה דווקא תמונות שצולמו בשנת 2011 כאשר יצאנו לטיול ביום חורף יפה,  וצילמנו את הבית או ליתר דיוק את המבנה הנראה ממזרח לכביש 544 ובולט בבדידותו ובהזנחתו.

מבט מבית ליינס מערבה לעבר מושב גן חיים


הבתים של שכונת אליעזר דרומית למבנה, הועברו לפועלים החקלאים שעיבדו את הפרדס








על הקשר בין משפחת ליינס ומייסדי מושב צופית אפשר ללמוד מסיפורי הזכרונות של בני המושב ובמיוחד של סיפורי זכרונותיו של יאיר מונדלק.
עיקרם הוא העובדה שתפילות יום שישי ושבת בבקר התקיימו בבית המשפחה כשהגברת ליינס מגישה ~הרינג (דג מלוח) וכוסית יין שערבה מאוד לחיכם של הבחורים שהטריחו עצמם לכבד את השבת ולהשלים מנין לזוג הבודד שהגיע מקנדה והתיישב בשטח הפרטי שנקנה על ידי קבוצת קנדים בראשותו של אידלמן.
על קורות הקבוצה הקנדית והשטח כולו כתבה עירית עמית כהן בספר החידה מאחורי הברוש ושם נזכר  בעמוד 56 כי המשפחה היחידה שהקימה את ביתה בגן השרון היתה משפחת ליינס בשנת 1936. השטח אמנם שייך לכפר סבא אבל בזכות הקירבה ויחסי השכנות עם חברי המושב נענו לבקשת המשפחה והזוג ליינס הובא למנוחות בבית העלמין של מושב צופית. 

ראוי לציין שהקשר עם משפחת ליינס התהדק בין השאר בזכות 5 משפחות מגרעין "חרות אמריקה" שהתיישבו בצופית והשפה האנגלית חיברה ביניהם.
 על בת המשפחה הצעירה , בקישור שלהלן: רבקה, בקי ליינס ברגמן
רבקה (בקי) זכתה גם להיות כלת פרס ישראל לשנת 1999 ואת הכתבה עליה כתבה פרופסור חוה גולנדר 



אין תגובות: