יום שישי, 15 באפריל 2011

על אוסף המדיה בארכיון וברכת הארכיון לחג הפסח

לאחרונה עם התרחבות מקומה של המדיה בתיעוד, התעוררו שתי בעיות עיקריות ביחס לשימור ולהנגשת החומרים. בעיה אחת היא היעלמות המכשירים שבאמצעותם ניתן לראות ולשמוע את התיעוד והבעיה השנייה היא שימור החומר לאורך זמן והנגשתו.
אצלינו התעוררה הבעיה לראשונה לפני שמונה שנים, טרם הקמת הארכיון, בזמן ההכנות לחג השבעים כשאספנו חומרים מכל מיני מקומות .
סליל קלטת קול שהיה כתוב עליו "25 שנה לצופית" שכידוע התקיים בשנת 1958 הגיע אלינו מנירה דנציגר (כץ). והתקשינו למצוא מכשיר שבאמצעותו נוכל להאזין להקלטות כדי לדעת מה יש בהן. הישועה באה מבת המושב, רוני גואל (רענן) ז"ל, שעבדה בספרייה הלאומית ושם היה מכשיר שאיפשר את שמיעת הסליל והמרתו לקובץ דיגיטלי – מחשבי.
את סרטי ה - 8מ"מ שצילמו ינאי זקס וגיורא גוטמן באירועי שנת ה-45 הצלחנו לראות בזכות מכשיר שנמצא עדיין ברשות ינאי אבל איכות הסרטים נחלשה ביותר ובמבצע הצלה הצלחנו להמירו לקובץ דיגיטלי הניתן לשמירה במחשב, אך איכותו ירדה מאוד.
לאחרונה הופקדו בארכיון, קלטות מסוג
UMATIC  שצולמו בפורמט אמריקאי שהיה רשום עליהן – יובל מחזורים של בית הספר. גם הפעם הוצבה בפנינו הבעיה – איך ניתן לראות את הסרטים ואיך ניתן לשמור עליהם ויותר מכך, איך להמיר אותן לקובץ שניתן לצפייה במכשירים הקיימים היום, קרי, בקבצי מחשב.
לאחר מבצע  חיפוש, אותר בעל המקצוע שהיטיב להמיר את הקלטות שנשמרו עד כה כאבן שאין לה הופכין וכיום הן נשמרות על כונן מחשב וניתנות לצפייה בארכיון המושב. בהזדמנות זאת המרנו גם קבצים אחרים מאירועים שונים שהיו במושב.
ועוד כמה מילים בסוגיית ההנגשה. מכיוון שהנגשה באמצעות האינטרנט דורשת צמצום וכיווץ זמן השידור, צריך  להמיר ו/או לערוך את סרטי הווידאו כך שמשקלם יהיה נמוך. מטבע הדברים שהורדת המשקל, כלומר העברה לפורמט הנגשה באינטרנט מוריד את איכות הקבצים.
יחד עם זאת מכיוון שהזמן רץ וחולף נעים תמיד להיזכר וזאת ההזדמנות להזכיר כי באתר המושב בפרק "אודות" יש 4 סרטי וידאו.
הוותיק שבהם הוא מינואר 2000, מתעד את חנוכת גן המשחקים המרכזי במושב.
השני – שבועות משנת 2004.
השלישי – מתוך ראיונות שנערכו לקראת חג השבעים, עם שניים ממייסדי המושב בהיותם בני 98.
והרביעי - חלק מסרטון הסורק ביעף את המושב ממרום 70 שנותיו.
הקליקו על הקישור ותגיעו לעמוד
http://www.tsofit.org.il/odot6.asp

אין תגובות: