יום שישי, 18 בפברואר 2011

הארכיונאים כנאמני תיעוד והארכיון כמרכז המורשת של הקהילה

רשומה זו הינה חלק מכתבה נרחבת יותר שהתפרסמה בגיליון 6 של "עלי צופית" - עלון המושב. היא מבטאת מקצת מהתחושות והחוויות שאותנו מרגשות.
לרבים מאיתנו מתקשר הארכיון עם תיקים משמימים, המעלים אבק, מונחים על מדפים ומתבלים . עלול להיווצר הרושם שהעבודה בארכיון היא אפרורית, משעממת ומשמימה.
מדי פעם, אנו נתקלים אף במבטים המעידים על תמיהה ויש השואלים – מה מענין בעבודת הארכיונאי? למעטים מבינינו נידלק אור בעיניים. מעטים הם המבינים את חוויות הארכיונאי.
חשוב להזכיר כי איגוד הארכיונאים בארץ בודק אפשרות לשנות את השם שדבקה בו תדמית ארכאית ואחת ההצעות היא לקרוא למי שעוסק בתיעוד – מנהל הידע ו/או נאמן תיעוד. בתנועת המושבים רואים את הארכיון כמרכז המורשת של הקהילה ולאחרונה נערכים שם לעידוד ולעזרה בהקמת ארכיונים והשתלמויות לארכיונאים.
העבודה על נושא מסוים דומה לעבודת בילוש והרכבת פאזל שתמונתו נבנית  מפיסות מידע המתגלות במסמכים המגוונים: פרוטוקולים, מאזנים, ראיונות, תמונות, מדיה ועוד.
פעמים מגיעה בקשה/שאלה לאיתור פיסת מידע כלשהי המחייבת חיפוש ונבירה בתיעוד הקיים, עבודה הכוללת עימות מיידעים בדרך לאימות המידע.
להמחשה נזכיר כאן שלוש דוגמאות מהפעילות של הצוות בחצי שנה האחרונה :
1. הכנת התצוגות לארון התצוגה
במבואת מועדון התרבות הוקם ארון לתצוגות מתחלפות בהן "יוצא הארכיון מהארון". הפקת  התצוגות המתחלפות מחייבת עיון, חיפוש והכנת האביזרים והמסמכים.
עד כה הפקנו שתי תערוכות: האחת בשם הבטחון וההגנה והשניה שעדיין קיימת רפואה שלמה- המרפאות בראי הזמן.
2.
בחודש ינואר יזמנו וקיימנו מפגש בין דורי בשיתוף עם שכבת בני המצווה, ההורים והמדריכים.
לתיאור המפגש נייחד רשומה בנפרד.
3. שילוט אתרים הסטורים במושב
בימים אלה משלים צוות הארכיון עבודת חקר על מבני המושב הראשונים לצורך הכנת שילוט. הפרוייקט נעשה ביוזמה משותפת של הארכיון והוועד המקומי.
כדי לרכז את המידע על אותם אתרים ולצורך איתור המידע קראנו וחיפשנו חומר בפרוטוקולים, במאזנים, בספר צופית, בתמונות, בתכניות ובעיתונות העברית ההסטורית.

תגובה 1:

ארכיון גבעת חיים איחוד אמר/ה...

הי ליליק,
כרגיל בקרתי בארכיון שלך גם לקבלת רעיונות, והנה חשבתי לעצמי הפוסט הזה הוא מפברואר 2011 ותראי כמה עשיתם במשך השנה האחרונה!